home   kalender   informatie   uit in groep   wandelen   fietsen   artikels   contact
Wandelen
Niet bewegwijzerd
Van Galgenberg tot
Duivelsput - GPS spel
In het spoor van de  hopduvel - audio wandeling
Hopcultuur trip
Hopteelt tocht
Domentse broeken
Hopbelle wandeling
Erfgoedwandeling:
    Langs trage wegen
Vlaanderen route

Hopteelt tocht wandeling Wandelroutes in Affligem Toerisme Affligem Brabantse Kouters Pajottenland

Hopteelttocht

Verhouding verharde en niet-verharde weg
afwisselend verharde- en onverharde wegen, normale wandelschoenen volstaan.

afstand: 10 km

't Brouwershof

Benedictuscollege

De Valck

Parkeren: Abdijstraat (langsheen de kloostermuur en aan de abdijkerk).

Vertrek: Abdij Affligem

Brochure

Routebeschrijving

Hopteelttocht, volledige routebeschrijving

We vertrekken aan de abdijkerk of bij voorkeur aan de kruidentuin. Aan het eind van de kloostermuur, dalen we links de Blokweg af en komen, via de plaats waar eens de brouwerij en bijhorend hopveld lagen, aan het hopveld aangelegd als herinnering aan de vele draadvelden van weleer, die zo karakteristiek waren voor het landschap.

We wandelen verder over de Weimeersbeek, een zijbeek van de Molenbeek en volgen verder de wegwijzers van de kleine Kluizewandeling tot de Kluiskapel. Onderweg kunnen we in de Bosstraat nog een oude lochting bewonderen en komen we nog wilde/verwilderde hop tegen. In en rond de legendarische Kluiskapel zijn er de verhalen over het eeuwigheidvogeltje, de H. Radulfus en het Kluizeputteke. Zelfs de gebroeders Daens, grote verdedigers van de hopboeren, kwamen hier vaak langs. En natuurlijk ook L.P Boon (die in de buurt woonde).

In de Kluizerij werd intensief hop verbouwd ( de zusters van de Benediktinessenabdij Maria Mediatrix -nu meditatiecentrum en wijngaard- waren hoptelers!). We wandelen verder links in de Kluizerij tot aan de Hekelgemstraat, we steken deze over, gaan rechts en nemen de eerste veldbaan links. Na een brede S-bocht die ons langs een nog echt geëxploiteerd biologisch hopveld leidt slaan we het eerste wegeltje links in (kijk goed uit!).

We gaan steeds rechtdoor tot aan de steenweg. In de Vinkenlaan zien we nog een hopveld. Op de steenweg (Brusselbaan) bevindt zich als unicum de hoeve van de laatste nog actieve biologische hopkweker uit de streek. Hier dwarsen we de steenweg en komen in ‘t Roeveld waar we op het einde links afslaan (Letterveldweg). Aan de rand van het bos zien we nog hoplochtingen in exploitatie evenals een “minilochting” voor de teelt van hopscheuten. We houden links aan (langsheen de hoplochting) en we komen zo in een bosrijke omgeving , waar zich de Duivelsputten van het jeugddomein Verbrugghen bevinden.Dit herinnert er ons aan dat de hop door de duivel geschapen is. De hopduvel is evenwel doorde hopboeren gevreesd!

Nu krijgt de weg op het grondgebied van Affligem de naam Romeinse baan, links zien we de vervallen“Nieuwe Molen” (1827) . We volgen rechts de Roselethwandeling langsheen de westerflank van de Molenberg.We zien hier nog wilde/verwilderde hop. Op het einde van het pad, aan de T- splitsing gaan we links en klimmen tot de Molenberg om bij het dwarsen verder te gaan in de Molenweg, die ons brengt tot aan de Brusselbaan. Vanaf de “Oude Molen” (1785) heeft men een prachtig panoramisch zicht over de Dendervallei Hekelgem, abdij Affligem, land van Asse en het Kravaalbos (kortom: het hart van de hopstreek Aalst-Asse!).

Vooraleer de Brusselbaan over te steken kijken we naar rechts en zien de schoorsteen van een vroegere brouwerij. “ ‘t Brouwershof ” en de “ Hophoeve ” geven een meerwaarde aan onze hoppteelttocht. Op de menukaart kan men in het seizoen alleszins als echte delicatesse “Hopscheuten” of “Hopkeesten” vinden. De teelt van de jonge wortelloten van de overlevende hopplant is nog steeds een arbeidsintensieve bezigheid gebleven. Op onze tocht zien we nog talrijke veldjes waar keesten gekweekt worden. Aan de overkant van de Brusselbaan gaan we links en draaien rechts de Moretteweg in ter hoogte van het neoclassicistisch herenhuis(1871),vroeger Benedictuscollege van de abdij Affligem.

In de Moretteweg zien we nog een keestenveldje en wilde/verwilderde hop. We volgen verder de bewegwijzering tot de Heuvel, hier wegeltje rechts tot Langestraat De herberg en brouwerij “De Valck” is hier jaren een begrip geweest. De Langestraat volgen we rechts tot de Weimeersweg die we links inslaan om dan rechts af te buigen en langs bekend terrein terug de abdij Affligem te bereiken, eens de hoptuin van Europa.

Kaart van de Hopteelttocht

BRochure Hoppeteelttocht

Schepen toerisme: leo.deryck@affligem.be    ©       webmaster: mark.touchant@hotmail.com