-->

Toerisme Affligem

wandelen

Het Roofridderspad

Dit pad verwijst naar de zes bekeerde roofridders die rond 1062 de Abdij Affligem zouden gesticht hebben. Hier kan je wandelen in de eeuwenoude voetsporen van de monniken van de abdij.

Routebeschrijving

Het traject vormt een verbinding tussen de abdij en de Koudenberg en is duidelijk aangeduid met bordjes. Door de eeuwen heen hebben de monniken en werklieden het gebied doorkruist op weg naar de vijvers, groeves en landerijen. En wie weet was er misschien zelfs wel een  abt-jager bij die hier een bok geschoten heeft….
Komende van de abdij of het gasthof nemen we links richting Langestraat. Aan het kruispunt schuin links, de Bleregemstraat. Na 400 meter de wat verstopte Zwijnweg links. Via percelen jong bos kom je aan de Veldekenslos. Daar rechtdoor via een oude buurtweg om dan weer links af te buigen en weer rechts te nemen richting een majestueuze Mariliandica ‘zwarte’ populier en een stuk oud bos. In het voorjaar vind je hier prachtige voorjaarsbloeiers – ga er niet op staan!

Op het einde het stukje plankenpad op richting ruig grasland met een poel en rustplek. Dan weer rechts verder richting Schaapschuurlos om dan weer links af te buigen richting een flink stuk valleibos langs de Koudenbergbeek.

Rechts een overgroeide restant van een oude steengroeve. Het wandelpad kronkelt door het bos. Kwelwater dat in kleine bronnetjes bovenkomt zorgt hier voor erg zeldzame planten – blijf op het pad! Via een brugje en wandeltrappen klimt het pad naar de rand van het bos en komt uit in de Broekstraat. Volg links en na 75 meter een smal paadje rechts tot de Domentveldstraat. Daar scherp links en via het Clerckenshof naar de Domentstraat. Twee keer links de Broekstraat in en bij een splitsing rechts aanhouden.

Voor de laatste huizen een smalle buurtweg rechts naar de Koeweidelos. Rechts de Koeyvijver in, je kan hier wandelen over een eeuwenoude maar drooggelegde visvijver. Een plankenpad brengt je naar de dam aan de overkant. Dit is een heel rustig stukje natuur. Volgen en aan de onverharde weg rechts weer naar de Domentstraat. Op de kruising rechts de Nievelstraat op en dan links de Affligemdreef. Op het einde weer links en langs de Bospoort kom je weer aan de abdij en verdien je een frisse Pater in het Gasthof d'Oude Brouwerij.

Download Wandelkaart "Het Roofridderspad"

Download Routebeschrijving "Het Roofridderspad"